Händer lärande när du tänker på annat?

Jag har följt James Shores Let’s Play TDD-serie, för jag har aldrig fått särskilt bra snurr på mitt eget testdrivande och ville se lite mer av hur folk gör. Serien består nu av drygt hundra 15-minuters screencasts som är ganska ljuvliga (och frustrerande!) att se.

En sak som han återkommer till ganska ofta är att han på dessa hundra avsnitt endast har lagt in 25 timmars arbete. Avsnitt 100 är en resumé med en liten klocka i overlay som visar hur arbetsdagarna flyter, från måndag 08.00 till torsdag 09.00. Jag tror att det här fokuset på tid är ett sätt att säga att testdriven utveckling inte nödvändigtvis går mycket långsammare — se bara vad man kan åstadkomma på 3 dagar!

Om man var misstrogen skulle man ju kunna beskylla honom för att ha gjort det mesta tankearbetet mellan avsnitten, men jag tror faktiskt inte att han har klurat särskilt mycket aktivt i mellantiden. Ofta spelar han in flera avsnitt på rad och pausar ett par dagar mellan batcharna, och jag har en känsla av att han jobbar med annat i avbrotten.

Först var jag lite imponerad av produktionstakten, men efterhand har jag börjat misstänka att James fuskar ändå. Fast omedvetet.

Joakim Karlsson kvittrade häromdagen om en besläktad erfarenhet;

At #softhouse #codejam yesterday, we failed solving a problem while under time pressure. Today w/o pressure I TDD:d a solution in 20 min.

Om man tolkar de här två exemplen bredare, skulle man kunna tro att hjärnan tänker vidare när man gör något annat. Förmodligen är det här ganska väletablerat, men det skulle vara kul att läsa konkreta studier på temat.

Ponera att bra idéer förädlas när du inte jobbar aktivt med dem — skulle du jobba mindre och duscha mer?

3 thoughts on “Händer lärande när du tänker på annat?

  1. Martin Mazur skriver:

    Mycket intressant. Personligen tror jag definitivt att jag hade tjänat på att duscha mer.

    De bästa lösningar på problem och mina bästa ideér kommer alltid till mig i duschen. Så det är så ;). It’s my creative place, men säg inget till någon ;)

  2. Kim Gräsman skriver:

    Jag har börjat tänka att jag borde sluta fretta runt och prova det här konceptet med halv-tre-fika… Eller, som sagt, ta ett par duschpauser varje dag på jobbet.

  3. Martin R-L skriver:

    Självklart är det så. Jag brukar inte jobba sena kvällar men igår ville jag bli färdig med en grej. Kodade på som en gnu till klockan 22 då jag unnade mig Nittileaks. I sängen kom så två klockrena refaktoreringar som jag genomfört idag.

    Jag försöker sedan några år tillbaka köra Pomodore, men oj vad svårt det är. Disciplin!

Kommentera

