Korrekthet och noggrannhet för småbarnsföräldrar

Jag har haft stora problem i mitt liv med att skilja på de engelska termerna accuracy och precision — jag väljer att översätta det med korrekthet och noggrannhet.

Min tvååriga dotter visade idag exakt hur de skiljer sig.

 

Etch-a-Sketch with scribbles

Accuracy or precision?

Hon berättade att den stora klumpen till höger, som ser ut som en potatis, var en lång dator. Liksom de små spetsiga grejerna mitt på ritbrädan, förutom en, som var en bil.

Då slog det mig. Hennes ritande är inte särskilt korrekt — accurate, men hon är en fena på att rita små, minutiösa detaljer med stor noggrannhet — precision.

Wikipedias definition talar om sanningsenlig vs. reproducerbar, men det är ju inte alls lika bedårande.

2 thoughts on “Korrekthet och noggrannhet för småbarnsföräldrar

  1. Joakim Karlsson skriver:

    Från när jag läste mätteknik på högskolan vill jag minnas att man pratade om noggrannhet och upplösning.

    En termometer kan ha en upplösning på 0,1 grader, men en noggrannhet på +/- 2 grader. När den visar 20,5 grader kan tempen i verkligheten vara någonstans mellan 18,5 och 22,5.

    Lite tvärtom mot hur du använder noggrannhet alltså.

    Inte heller det är lika bedårande som din dotters alster :)

    • Kim Gräsman skriver:

      Fasen också, det är ju hur svårt som helst! Jag slog upp termerna lite här och var, men slöt mig till att accuracy == noggrannhet måste vara en felöversättning. Åter till ritbordet :)

      (Notera här hur jag använde världens sämsta ordvits för att släta över det faktum att hela mitt blogginlägg var baserat på felaktiga premisser. Moget.)

      Tack för exemplet!

Kommentera

