Etymologi-intermezzo

Jag har funderat lite på mina etymologi-snuttar, och kommit fram till att jag är ute på hal is.

De inlägg jag har gjort har utgått från att engelskan är förlagan, och att de svenska orden har lånats in eller utvecklats därifrån.

Det slog mig häromdagen att det förmodligen är tvärtom.

Det lilla jag har läst om engelsk språkhistoria säger, om jag minns rätt, just att tidig engelska har väldigt starka skandinaviska språkinfluenser, innan normanderna invaderade landet och präglade om språket.

Hur det egentligen ligger till vet jag inte, men jag tänkte i alla fall två mina händer så gott det går.

Kommentera

